in

Oplossing voor te hoge defensietrucks: slappere banden

De nieuwe Scania Gryphus-vrachtwagens van Defensie worden door de leverancier aangepast. Het gaat om de 8-wielaangedreven 10-tonners.

Ze bleken eerder dit jaar te hoog als ze een bepaald type container vervoerden, en mochten na ontheffing afgelopen oktober de openbare weg op.

Het robuuste ontwerp van de Gryphus is afgestemd op zware operationele scenario’s, en op plaatsing van een pantsercabine en zware lading.

De standaardbandenspanning van de Gryphus was ingesteld op die zware bepantserde cabine en een maximale belading, waardoor de vrachtwagen zonder bepantsering en minder lading enkele centimeters omhoog kwam.

Lees ook  Oosterhouter (45) bedreigt agenten en wordt gebeten door diensthond

In combinatie met een 8 voet hoge container werd het voertuig hoger dan het wettelijk toegestane maximum.

Set van maatregelen door Scania
Komende maanden wordt door Scania een set van maatregelen genomen. De belangrijkste maatregel is dat de bandenspanning aangepast wordt van een maximale naar een gemiddelde bandenspanning.

Dat kan omdat het voertuig in de praktijk minder zwaar beladen wordt en zonder pantsercabine rijdt. Tevens past Scania de software die de bandenspanning bewaakt aan.

Lees ook  Melden van apenpokken-besmetting noodzakelijk om virus goed te bestrijden

Maar ook zal Scania de voertuigdocumentatie, gebruikersinstructie en de stickers op de wielkasten die de bandenspanning aangeven aanpassen. Met deze maatregelen voldoet de Gryphus aan de geldende normen.

Na aanpassing van het productie- en afleverproces levert Scania de nog niet geleverde vrachtwagens met de juiste bandenspanning en noodzakelijke aanpassingen uit.

Op het moment dat de vrachtwagens met bepantserde cabines worden ingezet, wordt ook de bandenspanning van de Gryphus weer aangepast.

Twee agenten vervolgd voor geweld tijdens uit de hand gelopen coronademonstratie

Buschauffeurs Ter Apel staken opnieuw tegen overlastgevende asielzoekers: ‘Gewoon helemaal zat’